Budući sam obećao, otvaram temu o obnovi bedževa ili amblema ili... kako ih već zovete. Svi ih imamo i zajedno s njima više-manje isti problem. Ne znam točno kako je kod drugih modela, ali kod 75-ice nakon godina kiše, mraza i sunca izgledaju očajno. Većinom su uljepljeni u kromirane okvire (plastika), a presvučeni su nekom čudnom masom koja s vremenom matira (apšisa kak se to veli po naški) i onda od najljepših bedževa u industriji uopće, imate nešto što će nagrditi svaki auto, a kamo li neće Rovera.
Ta zaštita je neka relativno tvrda, ali prilično ljigava i ljepljiva na dodir plastika, pretpostavljam na bazi silikona. Tako mi djeluje. Imao sam razmišljaonu kako riješiti problem jer se ta gadarija može donekle očistiti, ali polirati se ne može. Ako je malo nauljite (n.pr. WD40) bit će bolje, ali i kratkog vijeka. Bedž je u osnovi aluminijska pločica s odštancanim reljefom preko kojega su nanešene boje, a tek ta vanjska plastika daje dubinu i prekrasan 3D efekt. Ali, naravno, samo kad je sjajna i prozirna. Evo što će vam trebati i kako ćete:
1.) Čvrsti konac kojeg popalite ženi sa šivaće mašine. Ako će pucati, uzmite čim tanji najlon za ribolov ili nešto sličnoga, ali ni u kojem slučaju metalno. Bedž morate skinuti s auta, ali nemojte ispod gurati špahtle ili kakve druge metalne oštrice jer ćete vrlo vjerojatno oštetiti vrlo osjetljive okvire bedževa (kromirana plastika), a možda i lak. Bedževi su ljepljeni dvostrano ljepljivom spužvastom trakom koju valja raspiliti tako što ćete između bedža i auta zavući prije spominjan konac ili sl. Prije skidanja, dobro je označiti točan položaj bedža što ćete jako cijeniti kad ga budete vraćali. Najbolje oko njega zalijepiti nekoliko komadića autolakirerske samoljepljive trake (žuta) širine recimo 20 mm.
2.) Otapalo. Ali ništa agresivno tipa nitro razrjeđivača, acetona... već benzin. I to onaj za kućanstvo koji hlapi bez ostatka. Imate u Pevecu u crvenim kanticama od litre. Benzinom ćete dobro natopiti ostatke ljepljive trake (spužva) i skinuti mikro krpom. Općenito, dobro je tu bengu imati u kući za skidanje ljepila od raznih živcirajućih deklaracija na kupljenim proizvodima koje kad skinete uvijek vam za uspomenu ostane sloj ljepila.
3.) Arf ili kakvo drugo slično sredstvo za pranje prozora na bazi deterdženta kojim ćete skinuti prljavštinu s plastike bedža i kojim ćete na kraju (mikro krpa) uglancati. Ne koristiti ništa abrazivnog.
4.) Kotur već spomenute žute papir trake i solidan jači skalpel. Zalijepite nekoliko slojeva trake na dio krom okvira bedža , na tu površinu oslonite oštricu skalpela, vrh oštrice lagano zagurajte ispod samog bedža i lagano odignite. Naglasak je na pažljivo jer je kromiranu plastiku jako lako nepovratno oštetiti. Očistite staro ljepilo sa svih površina i spremni ste za sljedeću fazu.
5.) Kupite samoljepljivu, prozirnu, sjajnu foliju (neki to zovu tapeta), a imate toga u Bauhausu, Pevecu i sl. ili u kakvoj bolje opskrbljenoj trgovini bojama i lakovima. Širina je uobičajeno 60 cm, a dužni metar je nekih cirka 15 kuna. Narežite komadiće duplo veće od bedževa i ide sljedeća faza.
6.) Trebat će vam ili fen za kosu koji može jako hajcati ili fen-alat, onaj kojega zovu za skidanje stare boje s prozora. Prozirnu foliju zalijepite na bedž bez zarobljenih mjehurića zraka . Zatim fenom lagano zagrijte dio folije kod ruba bedža dok ne omekša i prstima taj dio povucite preko ruba sve do poleđine. Ponovite dok niste potpuno zaokružili cijeli bedž. Zagrijana folija lako se deformira. Ili bolje reći formira kako treba uključujući i ćoškove bedža . Sad na poleđini bedža imate višak folije u nekoliko slojeva kojega valja precizno odrezati skalpelom. Odrežite tako da vam folija preklapa koji milimetar poleđine. Ako i dalje nije ravno, zagrijte pa zaribajte po nekoj ravnoj površini. Drugim riječima, plastificirali ste bedž. Sjajna folija će ponovo dati 3D efekt i trajno će ono ispod štititi od atmosferilija. Bitno je precizno formirati foliju i jednako precizno odrezati višak s poleđine, a čarolija je u tomu što postupak možete bezbolno ponavljati koliko god treba. Ipak, bilo bi najbolje malo vježbati na nečemu neutralnom. Ne smijete pregrijati foliju, a ni grijati premalo. što zavisi od vremena grijanja i vrste grijača. Fen za kosu na najjače, a onaj drugi opaki na najslabije i grijte par sekundi. Vježbom do majstorluka. Kako god, kad odradite jednoga kako spada, postali ste majstor.
7.) I tako stigosmo do montaže. Trebat će vam dobra dvostrano ljepljiva traka. Ne razmišljajte o onoj tankoj poput folije, a još manje o onoj tankoj armiranoj. Tanka, iako lijepi kao đavo, odlijepit će se jer služi za idealno ravne površine (vi ovdje imate zakrivljenje pod obavezno) i ne može amortizirati ogromne promjene temperature. Armirana ima nešto veću debljinu i neće otpustiti, ali teško je krojiti jer je unutra neko pletivo, a sasvim sigurno će vam ljeti na suncu ljepilo sliniti oko bedža što opet sasvim sigurno ne želite. Dakle treba vam spužvasta varijanta debljine oko milimetra. I poželjno crna da vam se ne bijeli ispod bedža na autu kad pogledate bočno. Ja sam kupio za par baksa na Ibeju i odlična je:
https://www.ebay.com/itm/362523582035 Imate u trgovinama sanitarijama pod nazivom za ljepljenje ogledala ili tako nekako. Samo ta je bijela pa ako je kupite, vidljivi rub ofarbajte crnim flomićem zbog navedenog razloga. Traka ne smije biti predebela jer krom okvir ima određenu dubinu, ali ne želite da vam bedž bude izdignut iznad ruba okvira. Nemojte bedž trajno ulijepiti n.pr. cijanokarilatom, koliko god vas mamilo jer više neće biti rastavljivo, a možda jednom poželite ponoviti postupak. Jednako tako se kanite silikonaca i sličnoga. Čist poso, duga ljubav.
8.) Obnovljeni bedž nemojte odmah šljopiti na auto jer korekcija nema pa ćete u slučaju greške morati piliti spužvu i stavljati novu. Stavite bedž između traka kojima ste prije označili položaj ali tako da jedva dodirne i da se drži tek toliko. Moći ćete mrvicu korigirati, a kad ste sretni položajem, čvrsto stisnite. Dolje je nekoliko slika. Ova dva su rezerva (nisu nakon obnove bili na autu), a onaj čep na zimskoj felgi veselo se vrtio cijelu jednu zimu i ne pokazuje nikakav interes za kišu, snijeg i sol. Ove druge koji su se cijelo ljeto pekli na suncu isto nimalo ne zanima. Kao novi. Kažem opet, ako za koju godinu bude trebalo obnoviti, za jedan dan ponovo imam sve nove bedževe.