Autor Tema: Usisni sustavi  (Posjeta: 1350 )

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

bobo

  • Gost
Usisni sustavi
« : Svibanj 05, 2007, 08:32:48 poslijepodne »
USISNI SUSTAVI

    Usis, jedan od ukupno četiri ciklusa u četverotaktnom motoru. Usisni sustav sastoji se od filtracijskog elementa (filtera), spojnih elemenata (cijevi) te mjernih osjetila (protoka, pritiska, temperature). Njegova se učinkovitost može povećati na više različitih načina.
   
    Za povećanje performansi vozila potrebno je osim kvalitetnog dimenzioniranja i izrade ispušnog sustava napraviti isto tako kvalitetan usisni sustav. Druga naša domena je optimalizacija strujanja usisnog zraka na atmosferskim ili turbo motorima.


Povećavanje učinkovitosti zamjenom filtracijskog elementa
U serijskim vozilima je filtracijski element izrađen od papira. Filter papir je vrlo jeftin te tehološki pogodan za oblikovanje. Međutim filteri izrađeni od papira pružaju veliki otpor prilikom prosesa filtracije. Ugradnjom filtera izrađenih od drugih filtaracijskih materijala, kao na primjer od gaze ili spužve, znatno se povećava propusnost filtracijskog elementa. Kod filtera izrađenih od gaze (SOLE, BMC, K&N, Green,..) gaza se slojevito namata oko metalne armature koja oblikuje geometriju filtera. Metalna armatura ili mrežica može biti izrađena od aluminija ili čelika. Duži vijek trajanja te manje deformacije filtracijskog elementa prilikom strujanja imaju filteri izrađeni na osnovi čelične armature zbog mehaničkih svojstava čelika. Aluminijsko pletivo više je podložno deformaciji, a time i smanjenju filtracijske površine.

Suhi ili ovlaženi filtracijski elementi
Neke filtracijske elemente možemo i navlažiti posebnim uljem. Navlaživanjem filtera njegova se filtracijska sposobnost malo povećava, tj. filter bolje zadržava sitnije čestice prašine. Kod neimpregniranih filterskih gaza filter se mora obavezno nauljiti kako bi gaza postala hidrofobna (otporna na upijanje vode). Postoje filteri izrađeni od impregniranih gaza, tj. gaza koje ne mogu upijati vodu. Takvi filteri imaju najbolju propusnost, vrlo dobru filtracijsku sposobnost (više slojeva gaze) te ih nije potrebno uljiti. Filteri koje nije potrebno uljiti nazivaju se još i suhim filterima. Među suhe filtere ubrajaju se i poliuretanski spužvasti filteri koji debelim slojem spužve zadržavaju čestice štetne za motor. Kod motora s prednabijanjem (kompresor, turbina) sportski usisni sustav ima istu funkciju kao i kod atmosferskih motora. Često se mogu čuti različiti komentari da je ugradnja sportskih filtera na motore s prednabijanjem nepotrebna jer kompresor dobavlja uvijek onoliko zraka na koliko je podešen početnim postavkama. Kod turbo motora javlja se isto mišljenje. Međutim, zaboravljaju se izvori energije koji pokreću kompresor ili turbinu. Kompresor je pokretan obično remenicom koja se nalazi pričvršćena na kraj radilice. Radilica je primarni prijenosnik mehaničke energije koja se preko klipnjače i klipa razvija u cilindru u uvijetima ekspanzije. Ukoliko je kompresoru na ulazu teže "izvući" zrak zbog filtracijskog elementa koji pruža veliki otpor strujanju, potrošit će se više energije. Taj utrošak energije nazivamo gubitkom koji se može smanjiti ugradnjom filtracijskog elementa s manjim filtracijskim otporom, te na taj naćin povećati iskoristivost procesa. Kod turbo motora ispušni plinovi pokreću lopatice turbine koje su preko istog vratila vezane na usisne lopatice koje transportiraju zrak iz atmosfere u usisnu granu preko hladnjaka zraka (intercoolera). Ukoliko se na usisnom dijelu lopatice "koče" s velikim otporom filtera, to se kočenje prenosi preko istog vratila na ispušne lopatice turbine pružajući veći otpor struji ispušnih plinova. Ugradnjom filtracijskih elemenata s manjim filtracijskim otporom indirektno djelujemo i na proces ispuha smanjujući gubitke.

c/p www.sole.hr



Roveraši.org

Usisni sustavi
« : Svibanj 05, 2007, 08:32:48 poslijepodne »